torsdag 8 september 2011

Jag ska aldrig. 2

En fortsättning på föregående om att jag ska aldrig..

Som den husnörd (får nog nästan titulera mig som det) jag är så har jag tänkt att jag aldrig ska köpa ett hus med direktverkande el som energikälla. Både för att det är oekonomiskt men också för att det finns så många andra energikällor som är så mycket bättre. COP-värdet för direktverkande el är 1 vilket innebär att 1 tillförd kWh el ger 1 kWh värme. Medan flera andra energikällor ofta ligger på minst 3 vilket innebär 1 tillförd kWh el ger 3 kWh värme. Ineffektivt med andra ord.. Därför ska vi så fort vi flyttar in installera en luft-luftvärmepump som gör att vi förmodligen inte behöver använda den direktverkande elen förrän vid köldtoppar. COP-värdet för en sådan ligger på mellan 3-6 beroende på utetemperaturen. En bra investering helt enkelt!

Det största problemet med luft-luftvärmepumpen är dock att de är så fruktansvärt fula.
/Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar